une étude de sciences sociales avec les moyens du design

A new field of study and topic that change each year.

Students work in small groups and conduct a ‘flash’ empirical study.

5 days of workshops and fieldwork.

Formulate a research problem, devise original methodologies, carry out an investigation by collecting empirical data, analyse it and present it.

About the course


The ‘Atelier de Recherche en Design et Cognition’ is part of the Master in Design programme provided by École Normale Superieure (ENS – Paris Saclay) and Télécom Paris (IP Paris).

The objective of this course is to conduct a social science study using design methods, and to familiarise students with the main stages of research. The students work in small groups to identify a relevant problem and conduct a ‘flash’ empirical survey : the whole programme comprises 5 days of workshops and fieldwork. Based on a field of study and a theme (changes each year), the students formulate a research problem, devise original methodologies, carry out an investigation by collecting empirical data, analyse it and present the results in a crit format with the participation of the teaching team and the stakeholders involved in each project.

L’objectif de cet atelier est de mener une étude de sciences sociales avec les moyens du design, et de se familiariser avec les étapes principales d’une recherche. Les étudiantes et étudiants travaillent en petits groupes pour identifier une problématique pertinente et mener une enquête empirique « flash » : le dispositif dans son ensemble comprend 5 journées d’atelier dont une enquête de terrain. Des acteurs de chaque terrain d’étude élaborent une demande/thématique et la présentent aux etudiant.e.s le jour d’ouverture de l’atelier. Sur base d’un terrain (lieu d’investigation) et d’une demande qui changent chaque année, les étudiant.e.s formalisent leur questions de recherche, conçoivent des méthodologies originales, mènent une investigation en récoltant des données empiriques, les analysent et présentent les résultats devant un jury composé de l’equipe pedagogique et des acteurs du terrain.The objective of this course is to conduct a social science study using design methods, and to familiarise students with the main stages of research. The students work in small groups to identify a relevant problem and conduct a ‘flash’ empirical survey : the whole programme comprises 5 days of workshops and fieldwork. Based on a field of study and a theme (changes each year), the students formulate a research problem, devise original methodologies, carry out an investigation by collecting empirical data, analyse it and present the results in a crit format with the participation of the teaching team and the stakeholders involved in each project.

Equipe pedagogique / Teaching staff:

The course is organised by three of the team INTERACT (Interaction, Technologie, Activité), Département Sciences Economiques et Sociales (SES) / CNRS Institut Interdisciplinaire d’ Innovation (i3) of Télécom Paris.